قرابادین کبیر عقیلی خراسانی

مرجع طب سنتی و نیاکان

قرابادین کبیر عقیلی خراسانی

مرجع طب سنتی و نیاکان

نرم افزار قرابادین کبیر عقیلی خراسانی

 قرابادین کبیر عقیلی خراسانی


قرابادین، یا داروسازی یکی از مباحث اصلی درطب سنتی است.
در لزوم داروسازی زمانی بیشتر احساس می‌شود، که داروی تکی نتواند بیماری را معالجه نماید، یا شخصی چند بیماری داشته البته اگر یک داروی تکی پیدا شود که به تمامی موارد مورد نیاز بیمار پاسخ دهد و بیمار و بیمارها را کفایت نماید، بهتر است با همان داروی تکی معالجه گردد و از بکار بردن داروهای مرکب پرهیز شود. از مهمترین متونی که در داروسازی سنتی در زمینه ترکیب داروها، ساخت و فراوری اشکال دارویی سنتی کاربرد دارد قرابادین است. قرابادین عبارت است از یک لیست یا نسخه از داروها و فراورده های دارویی.

توجه فرمائید :

با توجه به شروع سال تحصیلی حوزه و دانشگاه و به منظور رفاه حال عموم علاقه مندان به طب سنتی تا اطلاع ثانوی این نرم افزار در بازار اینترنت پست جمهروی اسلامی با 50 در صد تخفیف به فروش میرسد .


  امکانات اطلاعاتی اپلیکیشن های گوشی قرابادین کبیر :

  • این نرم افزار با اقتباس از کتب مرجع معتبر طب سنتی طراحی و تولید شده و با دقت نظر کامل سعی شده که دراستفاده اسناد خطّی و غیر خطّی و استفاده از حواشی اطلاعاتی و تصاویر مرتبط و غیره با رجوع به مراجع علمی و کارشناسی به اصل سند خدشه ای وارد نشود.
  • در بخش مفردات داروئی گیاهی ، حیوانی ، معدنی مربوط به مخزن الادویه که غیر خطّی و متنی است ، که علاوه بر  اطلاعات اصیل قدیم در حواشی اطلاعات محققین  و پژوهشگران حاضر آورده شود و در ورود اطلاعات حاشیه  و تصاویر مرتبط مفردات داروئی سعی زیادی شده که از صحت و دقت لازم برخوردار باشد
  • تعداد مفردات و داروهای تکی گیاهی ، حیوانی ، معدنی که به شکل متنی و با تصویر در این نرم افزار  یکهزارو هشتصد و بیست و نه 1829 عدد میباشد.
  • تعداد مفردات و داروهای تکی گیاهی ، حیوانی ، معدنی که به شکل خطّی اصل بدون تصویر در این نرم افزار  یکهزارو هفتصد و بیست و چهار 1724 عدد میباشد.
  • کلمات کلیدی جستجو در بخش مفردات داروئی عبارت است از نام بیماری ، نام فارسی  و عربی و لاتین و سایر اسامی مفردات ، واژه های تخصصی طب سنتی ، مزاج مفرد و غیره .
  • بخش مرکبات و داروهای ترکیبی نرم افزار از یکهزار چهارصد و چهل و شش  سند خطّی تشکیل گردیده و کلمات کلیدی جستجوی این بخش نام  بیماری و نام واژه تخصصی و نسخه و غیره .
  • بخش لغت نامه طب سنتی دارای ششهزارو پانصد وشصت و سه واژه است  که علاوه بر واژه های موجود در قرابادین دارای لغات اضافی است و معانی را به شکل تفضیلی درج کرده وکلمات کلیدی جستجو در این بخش طیف زیادی را در بر میگیرد .
  • سایر بخش های اطلاعاتی نرم افزار نجوم ، بیماری ها ، اوزان ، سموم ، غذا ، نگهداری مفردات و غذاهای داروئی و تاریخ طب و غیره طبق سند اصلی مرجع خطّی قرابادین عقیلی کتابخانه اسناد ملّی مجلس و غیر خطّی  مخزن الاویه قرابادین عقیلی در نرم افزار موجود است .

لغتنامه قرابادین کبیر عقیلی خراسانی 

کتاب خطّی قرابادین کبیر در سال 1249ق، در هند با تصحیح مولوی محمدسلیمان هروی  با حروف سربی منتشر شده است

این چاپ از حیث دقت و درستی الفاظ نسبت به چاپ‌های سنگی دیگر درست‌تر و حائز اهمیت‌تر است .اکنون با اهتمام وتلاش و توکل به خداوند قادر  نسخه خطّی لغتنامه کتاب ارزشمند قرابادین کبیر نسخه سنگی چاپ هند را به متن تبدیل نمائیم.

در لغتنامه حاضر علاوه بر  برداشت عین لغات اصل کتاب برای بیشتر لغات تفسیر و شرحی در متن آورده شده ، در این لغتنامه ارزشمند از سیستم سرچ فوری جدید استفاده شده و شما قادر خواهید بود از کلمات کلیدی انواع بیماری ها و داروها و ...مرتبط با طب سنتی استفاده کنید  ، توضیح اینکه در این برنامه از دو محیط شرح و ترجمه لغات استفاده کردیم که محیط اوّل ذیل لیست لغات و محیط دوّم که با لمس طولانی هر آیتم از لیست ظاهر میشود دارای محیطی مستقل است که در این محیط قادر خواهید بود مطلب را به اشتراک بگذارید. به دوستداران و محققین محترم داروساز این نوید را میدهیم که اگر عمری باقی بود به تدریج کل مباحث کتاب ارزشمند خطّی قرابادین کبیر به متن تبدیل و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم ومن ا..التوفیق       

ندای سلامت با طبیعت

مهندس سید رحمت الله انصاری